Pages

Monday, August 08, 2011

Masa yang berlalu

Jika dikira kad pengenalan, maka hari ini genaplah usiaku 53 tahun. Tapi kata ibuku, setahun lahir baru daftar... maknanya 54, tapi kalau convert ke tahun hijrah, umurku dah 55 tahun sbb jatuh pada 23 Muharram 1378 tambah setahun. Namun begitu kelahiranku yang sebenarnya hanya ALlah Yang Mengatahui, begitu juga dengan perjalanan hidupku seterusnya juga hari kematianku... Apapun, selamat hari lahir untuk diriku sendiri...


Kehidupan mesti diteruskan...

33 comments:

Ayah said...

betul la tu, kita manusia telah ditentukan kehidupan olehNYA. Yang ada pada kita usaha, maka mohon dan berserah dirilah padaNYA pada setiap perkara.

Kita tiada daya untuk mengerjakan taat, kita juga tiada daya untuk menghindari maksiat, melainkan dengan pertolongan dariNYA.

Selamat berpuasa semuanya...

Ayah said...

Khatam Quran guano...

Anonymous said...

nok adiah gapo?hehe

insan biasa said...

Tulip perlu kipas siling 4 unit,
seunit rm340. kena order,
barang seminggu sampai.
booking order rm300...

haha...

Ayah said...

hadiah istimewa,
Khatam Quran dibulan Ramadhan...

Ayah said...

nampaknya ada yang beraya diperantauan. Takper, itu semua ujian, ada hikmahnya...

Selamat berpuasa,
semuga Ramadhan tahun ini
lebih baik daripada
sebelumnya,
InsyaALlah.

1835 said...

malam Ramadhan ada pasang tanglong ker,

tanglong tu aper...

Anonymous said...

singgah kejap

WJS said...

shopping...

Ardhul Kinanah said...

seronok juga baca kisah-kisah lepas, ingat kisah lama dan juga pengajarannya.

Beraya di perantauan, insya-Allah takda masalah. ok semo.

setiap yang berlaku tu mesti ada himahnya. Yakin diri, redha dan terima sahaja ketentuanNYA.

Selamat berpuasa semua. Semoga Allah menatijahkan perkara yang baik semuanya. amin.

Ayah said...

haha...

baru best gini,
jadi ustaz pun buleh jugok...

ok la tu,
mudah2an dipermudahkan
segala urusan,
insyaALlah...

1835 said...

baru balik teraweh,
ustaz tokgi sbb sakit perut

lepah makan2 apa hok ada dapor,
skrg ni tokki tido doh,
ust dok rehat dale bilek,
adik dok kemah2 dapo...

kuala selangor said...

arini saya pun balik lewat terawih...tok imam wt perubahan male ni... untuk male ujung minggu atau cuti, ado tazkirah dale 45minit lps 4rakaat...

dari puncak alam ke bukit pelong said...

salam!!!!! bakpo adik lamo tok jenguk blog? HAHAHAHA XD

WJS said...

ban doh...
ban dohh.....
ban dohhh......

1835 said...

Alhamdulillah

dari puncak alam ke bukit pelong said...

hahaha..tepat molek! :D

Kn said...

baru boleh internet

selamat beribadah semo

lmbt doh ni

assalamualaikum

Ayah said...

alhamduillah

tebolah!! said...

salam nuzul Quran hehe...bru sedak bgun awal ado ore drumoh haha...hari ni plan nok operasi rumoh tpi tukey tok bgun lgi :P

ticer said...

rarararararararara

insan biasa said...

salam,
selamat bercuti,
selamat pagi...

Ayah said...

jam 10.20 mlm,
baru lepas teraweh,

napok ustaz sedang nok mula mengecat...

taktau dio nok bereti kul brapo,
bereti sudoh atau bereti kerana ngatok, kita tengok guano kitgi...

tebolah!! said...

bhahahaha....kite tunggu dan lihat :)

Kn said...

tukey? keke


selamat berjuang ustaz

AYAH said...

DAH EMEL TU KLIP PAK SU...

Ardhul Kinanah said...

Hidup manusia banyak berkait dengan peluang. Dan peluang itu adalah barang amanah yang tak dapat diganti..

Ayah said...

Alhamdulillah...

Ayah said...

ayah, nok gaghu pighah...

Tebolah said...

hahahaha si tebolah keno pighah kat tekok..ibu kato pighah degil sbb dio tok gatal,tpi dio sakit.nok cabut susoh.tu baru kecik,dok besar lagi.tu bru kat tekok,dok dale lingo lagi haha XD

Ardhul Kinanah said...

Maaf banyak2 zahir n batin..
salah silap semo..
harap dimaafkan blako..

moga minta halal blako..
selamat dunia akhirat.

ibu said...

lamo la tk bual sini,,,napok xdok gapo dekpon.alhamdulillah semo, kita masih diberi nikmat hidup dan nikmat sihat...syukurla blako...

skali lagi said...

tambahan.....patut pun bunyi senyap...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BICARA AGAMA

Popular Posts

uwais al qarni…

engkau hanya seorang insan biasa
dari kalangan bani yaman
disisimu tiada punyai nama
pangkat darjat mahupun kedudukan

setianya umar ali menanti satu harapan
kerna mengharap pengampunan
seperti mana yang telah dikhabarkan
oleh utusan rasul junjungan

keadaanmu dipandang hina
kerna berpakaian serba kedhaifan
namun begitu kau sentiasa melemparkan
pandanganmu ketempat sujudmu

wahai uwais.. kekasih allah
sunyinya namamu di dunia
tetapi terkenal namamu disana
sehingga rasul menyintaimu

beruzlah dirimu dari manusia
kerna ingin mengabdikan padanya
bagimu merasa aman bersamanya
bagaikan alam adalah dirinya…

Ya Allah,
malam hanya terasa indah
apabila berbisik denganMU,
siang hanya terasa indah
apabila mentaatiMu.

Tiada kelazatan dunia
kecuali dengan menyebut namaMU,
Dan akhirat tidak terasa indah
kecuali dengan beroleh kemaafan dariMu.

Juga syurga tidak terasa indah
kecuali dapat melihat-MU

munajat Yahya bin Muaz Ar-Razi